לוח חלקלק
באמצע השבוע שעבר אמרתי לעצמי שאני מוכן, הפעם, לסבול בשקט את ההייפ ההולך ונבנה סביב הנאום על מצב האומה (הנאום של סטיב ג'ובס, כמובן - לא האובמה הזניח ההוא). בדרך כלל, קשה לי לשמור על שלווה כשאני רואה את עיתונאי הטכנולוגיה והכלכלה מריירים לקול הפעמון של אפל (והנה ניתוח של יובל דרור לתופעה הביזארית הזו); אבל במקרה הזה היה לי, מה לעשות, רבע עניין אמיתי במה שיתגלה בסוף כל השמועות. הרי הובטח שאפל יכו בתדהמה את עולם האי-ספרים, ויציגו חידוש שימשוך את השטיח מתחת לקינדל ושאר מכשירי הקריאה הקיימים.
נחתוך לסוף הסרט: לא תדהמה ולא שטיח. בניגוד להערכות האופטימיות, ובניגוד למה שאמר ג'ובס על הבמה, ובניגוד למה שחושבים גורמי המו"לות שעומדים עכשיו בתור למכרה הזהב החדש, מחשב הלוח המכונה iPad הוא לא מכשיר לקריאת אי-ספרים. אני חוזר - לא. הסיבה מאכזבת בפשטותה: יש לו מסך LCD רגיל, מהסוג שאי-אפשר לקרוא עליו ספר (ובקושי אפשר לקרוא עליו מסמך של שלושה עמודים מבלי שהעיניים יצרחו). וזה, צריך לזכור, המסך שבכלל הביא מלכתחילה לצורך בתחליף הקריא שמציעים מכשירי הנייר האלקטרוני.
אם בכלל שקלתי להעלים עין (אדומה ומגורה) מההיסטריה האינפנטילית שהקדימה את הצגת המכשיר, זה היה רק כי חשבתי שהמסך של iPad יתבסס על אותה טכנולוגיה של נייר אלקטרוני - רק בצבע. כלומר, מסך שאפשר גם לקרוא עליו ספרים, וגם להשתמש בו לצרכי התצוגה השונים לגמרי של מחשב רגיל. אגב, טכנולוגיה כזו כבר קיימת (עדיין לא כמוצר מסחרי), ופיתחה אותה חברה בשם פיקסל צ'י. אני חשבתי שאפל עשו בחוכמה, הלכו לחברה הזו ושיתפו איתה פעולה. מתברר שלא.
חוץ מזה, יש גם את עניין הסוללה. בעמוד הזה, באתר CrunchGear, מופיעה טבלת השוואה בין iPad לבין קינדל, ולפיה, בעוד שהסוללה בראשון מספיקה לעשר שעות, הסוללה של השני מספיקה ל… שבועיים. אולי זו בעצם שיטה מתוחכמת להגן על עיני הקוראים: אם מישהו יצליח לאמץ את הראייה כדי לקרוא ב-iPad במשך כמה שעות, צריך יהיה לעצור אותו איכשהו כדי שלא יתעוור.
כך שנשארה רק התקווה האחרונה שלי, שהמכשיר של אפל לפחות יגרום לירידת מחירים בכל מכשירי הקריאה האמיתיים. אבל לא נראה לי. החברות האלה יבינו יפה מאוד, ש-iPad לא באמת מאיים עליהן, ולא מציע חוויית קריאה שמשתווה לנייר רגיל. אפילו לא לחיקוי מוצלח של נייר, שאליו הגיעו המכשירים האלה.
השאלה היחידה היא אם גם הציבור יבין את זה. בהתחשב בזה שאנשים קוראים כבר היום ספרים על מסך של אייפון - שהוא גם קטן, גם רע לעיניים וגם בא בעסקת חבילה עם קרינה אלקטרומגנטית בלתי-פוסקת - יש סיכוי לא קטן שאנשים עוד יחשבו על ה-iPad בתור… שיפור משמעותי.
אם ספרי נייר יידחקו הצדה לטובת מכשירי נייר אלקטרוני מהסוג של קינדל, זה יהיה חבל מכל מיני סיבות. אבל לזרוק אותם למען טכנולוגיה שאפילו לא מתאימה לקריאה - זה כבר לא סתם מצער, אלא אידיוטי עד כדי אבסורד. אני רוצה להאמין שיש גבול גם לדטרמיניזם טכנולוגי, גבול שעובר במקום שבו השיפור הופך לקלקול. עוד נראה אם האמונה הזו עומדת במבחן המציאות.
לא צריך לייחס משמעויות הרות-גורל לחתיכת פלסטיק עם מסך מגע, אבל הנכונות של קוראים - וגרוע מזה, של הוצאות מרכזיות וחשובות - לראות באייפון ובחיקוייו, ועכשיו ב-iPad (ובחיקוייו העתידיים) פלטפורמה לגיטימית ורצויה לקריאת ספרים, רחוקה מלבשר טובות. רק תדמיינו עתיד שבו ספרי נייר הפכו כבר לחפצים נכחדים שנמצאים בעיקר בידי אספנים ומשוגעים לדבר, ופינו את הבמה לא למכשירי קריאה טובים, אלא למכשירי LCD שכוללים גם מחשב, חיבור סלולרי, טלפון וכדומה. אני בהחלט יכול לראות איך אמהות מודאגות ירחיקו באותם ימים את ילדיהן מספרים - הרי "הם מסרטנים" (בגלל הקרינה), "עושים לילד סחרחורות" (בגלל המסך) ו"מפריעים לו להתרכז בלימודים" (בגלל המיילים).
הספר כסכנה בריאותית, שצריך להגביל את זמן השהות בקרבתה? הספר כאוקסימורון, שלא מאפשר לקרוא את מה שכתוב בו? המפץ האוטופי של הספרות הזמינה מעולם לא התקרב יותר להיות הקדמה לדיסטופיה אנטי-ספרותית, שהרבה מאוד גורמים היו שמחים לעזור לה להתגשם. בקיצור, בואו נחכה לפני שאנחנו זורקים את ספרי הנייר למגרסה. כי אם הם לא יוחלפו בטכנולוגיה הולמת (ויש כזו), רוב הסיכויים שהם יישארו, בדיוק כמו שהיו עד עכשיו, הספרים היחידים בעולם.
danext@gmail.com
תגים: אי-ספר, טכנולוגיה, ניו יורק טיימס, קינדל
28 בינואר, 2010 בשעה 20:15
לא חושב שיש מקום לדאגה. קינדל מצליח מאוד וברור שיש שוק למכשירים שמיועדים לקריאה של ספרים. בתור מישהו מעודכן טכנולוגית אתה יכול לראות שההתלכדות הטכנולוגית היא לכיוון של מכשירים וורסטאלים מספיק כדי להראות את כל סוגי התכנים, דוגמאת החברה שהזכרת.
טכנולוגיה זה דבר כלכך מהיר ומבעבע, המסכים ימשיכו להשתפר עד שהם יוכלו להציג ספרים בצורה אידיאלית, למה לא בעצם? מה תהיה הסיבה לעצור פתאום? האיי פאד הוא פשוט עוד מוצר נוסף בתוך קטגוריה חדשה שרק מתחילה לקבל את הצורה שלה עכשיו.
המילה הכתובה היא טכנולוגיה מדהימה ועקשנית מאוד, הפלטפורמה של עצים מתים היא רק פלטפורמה ולא חלק מהותי מהתהליך הקסום של העברת מחשבות מאדם לאדם באמצעות שפה. ושוב… הדאגה היחידה צריכה להיות משינויים תרבותיים-חשיבתיים שיגרמו לכך שלדורות הבאים לא יהיה הריכוז הסבלנות והדמיון להינות מהמדיום המדהים הזה.
למרות החששות שלך והדוגמאות שאתה מספק למגמה כזו - אני מוכרח להגיד שאני לא מרגיש שזה המצב, אני חושב שאם הספרות הצליחה לשרוד את הטלווזיה היא כבר תצליח לשרוד כל סוג של אופן צריכת תכנים שהוא…
28 בינואר, 2010 בשעה 21:15
אני מקווה מאוד שאתה צודק. אבל היום, אחרי שהעליתי את הפוסט, נתקלתי בניו יורק טיימס במאמר שמפריך, על פניו, את הסברה שאין אופן צריכת תכנים שיכול לנצח את הספרות. המאמר נמצא כאן:
http://www.nytimes.com/2010/01/20/education/20wired.html
כדאי לך מאוד לקרוא אותו, ובמיוחד את התגובות - רובן של הורים ומורים, שמספרים ממקור ראשון על מה שאפשר להגדיר רק כמפולת רבתי אצל צעירים, בדיוק בכל מה שקשור ליכולת הקליטה של מחשבות - ואפילו לא הכי מורכבות - שמועברות באמצעות שפה כתובה/מילולית. תשומת לב והקשבה הן יצורים נכחדים, וזה מה שמאפשר בין היתר את שינוי הסטנדרטים בנוגע למה קביל או לא קביל בקריאה. ראיתי כבר, באתרים אחרים, תגובות שלפיהן ה-iPad אמנם לא מספק קריאות טובה, אבל הוא עדיף על קינדל "כי הקינדל מתפקד גרוע בכל מה שהוא לא קריאת ספרים" (כלומר שימוש באינטרנט וכדומה).
מי שהיה אולי נביא הזעם הכי משכנע בנושא הזה הוא ניל פוסטמן (http://www.neilpostman.org), שהסביר בצורה מבריקה איך האצת הטכנולוגיה גורמת, אכן, לחיסול הקשב, שמוביל לערעור והרס כל מה שמבוסס על קשב (וכל הישגי התרבות המערבית, כולל הדמוקרטיה, נכללים ברשימת ההשמדה הזו). פוסטמן - ואני מסכים איתו - לא מתנגד לטכנולוגיה חדשה כשלעצמה, אבל טוען שחייבים להשתמש בה בריסון ובביקורתיות, אחרת היא הופכת להרסנית. מה שקורה היום בדור הצעיר והצעיר מאוד הוא דוגמה חיה ליציאה כזו מכלל שליטה.
כמובן שאני לא חושב שזה ישמיד את הספרות לגמרי, אלא לכל היותר יחזיר אותה לימיה כעיסוק של מיעוט מבוטל באוכלוסייה. זה אולי לא גרוע כשלעצמו, כי מי שבאמת אוהב ספרות כנראה לא יינזק; אבל במישור החברתי, אי-אפשר שלא לראות בזה נסיגה איומה אל מצב קדם-אלפביתי, ודווקא "בזכות" מה שנראה על-פניו כמו תחכום גובר והולך של האדם.
1 בפברואר, 2010 בשעה 1:24
לא כדאי להיות פסימיים כל כך. אני חושבת שהספרות תשרוד גם את זה. מה שכן, לאו דווקא ברור כל כך שתהיה נטישה של פורמט הספר המודפס לטובת הגרסה הוירטואלית. אם ספר מודפס עולה 30 ש"ח, ואנשים דווקא די נהנים מהפורמט הטכני הזה, אפשר שהוא ישמר לצד הגרסה הוירטואלית. בניגון למוסיקה או עתונות, תכנים שצורכים בד"כ כלל במשך של שעה לכל היותר, ספר זה תהליך שיכול לקחת גם שבוע, או שבועיים. ואנשים מסויימים ( צעירים) מחבבים את הפורמט המודפס, כשמדובר על צריכה לאורך זמן.
אני לא רואה מה כיף לשכב במיטה עם לוח אלקטרוני, כלומר מדוע זה עדיף על לשכב במיטה עם ספר רגיל. ואם המחיר נורמלי, זה יכול להשמר.
לעתון באמת אין הצדקה אמיתית להיות מודפס. זורקים אותו מהיום למחר. כך גם להיטי הפופ השונים. רובם לפחות.
נקווה שהספר, והספריות, ישמרו. יש דברים שהטכנולוגיה יכולה רק לקלקל.
1 בפברואר, 2010 בשעה 13:50
אני מסכים עם גלעד.
אי אפשר באמת לדעת איך ייראה מכשיר הקריאה בעוד חמש שנים (נניח).
כשהמחשב הגיע הביתה, היה מי שאמר שאין לו צורך במכישר שתוקע את הילד כל היום מול space invaders. היום ברור לכולנו שהילדים יותר חכמים - וגם קוראים הרבה יותר - גם בגלל המחשב הביתי.
עוד ניחוש - באותו עניין - עם המעבר לספרים אלקטרוניים תצא לאור כמות כפולה של ספרים מדי שנה.
1 בפברואר, 2010 בשעה 21:17
לאחת: אני בהחלט רואה את המדיום המודפס נשאר בסביבה, בעיקר מבחינת מי שלא צורך ספרים בכפייתיות, או מעדיף ספרים יותר ישנים ולא הכי מתעניין ביבול העכשווי. בהתחשב בזה ש(בישראל) מנוי לספריה הוא חינם, יש לזה עדיפות מיידית על-פני מכשיר שיש לו עלות כבדה. אולי כשהמכשירים יגיעו לרמת מחירים סבירה, כמו שקרה עם נגני MP3 ודיסק און קי (ושם לקח לזה כמה וכמה שנים), תהיה להם פופולריות אמיתית.
לאבי: נכון, אי-אפשר לדעת, השאלה היא רק מי יזכה לקבוע את הסטנדרט שהאחרים יילכו בעקבותיו. וגם אני חושב שיש למעבר לזה סיכוי להכפיל, אם לא יותר, את כמות הספרים שיוצאים לאור.
רק נ.ב. הכרחי - הילדים היום יותר חכמים? הרי טכנולוגיה לא יכולה להעלות איי-קיו. לכל היותר אפשר להגיד שיש להם השכלה רחבה יותר, וגם זו קביעה שרחוקה מלהיות נכונה; הכי מדויק יהיה לומר שיש להם מיומנות רבה יותר במולטיטסקינג. זה עניין של הרגל, לא של אינטליגנציה. ובוא לא נשכח שלפחות מבחינת סף היכולת הטכנית הנדרש לשימוש בכל טכנולוגיה עכשווית, יש ירידה דרסטית, כי מעולם לא היה דגש רב יותר על נוחות וקלות שימוש. כדי להפעיל מחשב בתור נער, בימי ה-DOS, הייתי צריך להיות הרבה יותר משכיל-טכנולוגית בהשוואה להפעלה של המחשב שעליו אני כותב עכשיו, או בהשוואה למכשירים המאוד סלחניים ולא תובעניים שילדים משתמשים בהם היום. הטכנולוגיה נעשית מורכבת ומתוחכמת רק מאחורי הקלעים; מצד המשתמש יש ירידה עקבית בדרישות הסף ובקושי השימוש, כך שאפילו בזה אי-אפשר לדבר על איזושהי חוכמה יוצאת דופן.
ולגבי הטענה שילדים היום קוראים יותר? כנ"ל.
7 בפברואר, 2010 בשעה 18:17
השבוע עיינתי ב"במחנה" ושמתי לב שלא אתה חתום על "עיתונאות לוחמת" אלא כתב אחר. מה פשר העניין? נגמר החוזה? או עניינים אישיים.
8 בפברואר, 2010 בשעה 18:39
התחלתי לכתוב בשם עט
סתם. זה בגלל עניינים אישיים.
10 בפברואר, 2010 בשעה 11:34
Ipad הז אינו אלא ניסיון טיפשי - אבל בהחלט יצליח כי מה לעשות בני אדם הם קונפורמי טיפשים ואוכלים כל מה שנותנים להם מבלי לחשוב, לפחות רובם המכריע - לנסות למצוא נישה חדשה. אני לא יכול לראות אותו כתחליף קינדל כי הוא מנסה לעשות דברים רבים וללא כל חומרה מספקת - מחשב יחסית חלש בשביל להיות באמת פלטפומרה כזו - וללא פונקציות מספקות - אין לו אפילו מולטי טסקינג שהיה בתקופה של חלונות 3.1 - ולכן הוא נופל בין הכסאות בתחום.
בנוגע למעבר הטכנולגי מספרי נייר לספרים אלקטרונים אני די חלוק בדעתי מצד אחד כחובב טכנולגיה משובע אני תמיד שמח לראות טכנולגיה חדשה שאכן עושה את העבודה שלה כמו שצריך, במקרה הזה של קריאת ספרים אני לא רואה איך מסכי LCD או LED יהיו ניגשים לפעולה זו.
אולי שהטכנולוגיה תבשיל יותר אז אכן המעבר יהיה אידאלי אך לא נראה לי שהיא תעלים לגמרי את ספרי הנייר. כפי שMP3 לא העלים את הCD והאחרון את הויניל.
המדיום הוא המסר לא?